top of page
  • Writer's pictureHanna Hedin

Entreprenörskväll med Löwengrip!


I går kväll hade jag förmånen att få gå på Isabella Löwengrips event i samarbete med Red Flag och Nordic Tech House.


Kvällen gick i temat Entreprenörskap och att starta företag. Isabella berättade om sin resa och Red Flags grundare Mikael Pawlo om sina bästa tips kring företagande. Dessutom fick jag lyssna på tre intressanta pitchar som framfördes av start ups. Bolagen fick presentera sin affärsidé och fick tips och råd direkt på plats.


Tips till företagare


Gör en affärsplan och budget men följ den inte

Både Red Flags grundare Mikael Pawlo, Löwengrip och Nordic Tech House tryckte på vikten av att arbeta agilt och framåtlutat. Sitt inte på egen kammare för länge med en produkt/tjänsteutveckling utan involvera strategiskt viktiga kunder redan i version 0.8.


Håll reda på pengarna

För entreprenören som helst vill springa och slippa tänka på administration, viktiga aktieägaravtal och finansiell uppföljning. Detta är jätteviktigt.


Prova saker och prova nya saker

Jag provar massa olika saker och det som funkar kallar jag min strategi

Våga springa på fel boll, stanna upp, backa och börja på nytt hellre än att avvakta och inte göra något.


Värna om din självkänsla

Människor kommer att ha alla möjliga åsikter om dig och ditt företag oavsett hur bra eller dåligt det går. Isabella berättade att hon pratar med sig själv varje dag och värnar om sin inre resa. "Annars blir det för tufft när människor kritiserar ens bolag och man gör” berättade hon.


Löwengrip delade med sig av de misstag hon gjort i bolag

Inte gått på magkänsla utan frågat för mycket om råd. ”Det enda man kan lita på är hjärtat och magkänslan – den har alltid rätt” sa hon.


Inte förstått begreppet trend. Trend är inte vad som är inne idag utan vad som blir nästa grej. Skapar du en affär kring vad som gäller idag är du redan försent ute.


Suttit på en idé för länge.

Få igång momentum direkt. Ta möten, ring och nätverka. Rätt som det är , är du uppe och springer.

Ibland har jag tagit luncher fast jag inte sett vad jag kunnat få ut av dem... några av dessa har lett till de största affärerna jag har gjort - Isabella Löwengrip

Inte kunnat släppa kontrollbehov och delegerat tidigt. Detta är ett av de mest vanliga problemen till varför småföretagare inte lyckas skala upp tillräckligt snabbt. Vi har bara en begränsad mängd tid så för att växa din affär är du helt avhängig att omge dig av människor som du kan lita på och arbeta tillsammans med.


Inte tillräckligt med passion.

De gånger mina bolag har misslyckats och inte blivit bra har det ofta berott på att jag faktiskt inte hade tillräckligt intresse eller passion för affärsidén - Isabella Löwengrip

Bilder i collaget lånade från Isabella Löwengrip.


I framtiden kommer vi att få se fler unicorns likt Kylie Jenner Cosmetics - Influencers spelar en allt större roll i bolags framgång

För någon månad sen kunde vi i Forbes läsa att Kylie Jenner blivit "The Youngest Self-Made Billionare Ever" genom sitt sminkföretag Kylie Cosmetics. I framtiden tror jag att influencers kommer att bli allt mer viktiga för bolags framgång. Att flera bolags framgång blir allt mer personberoende är både en möjlighet och en risk i sig då stark tillväxt eller plötsliga fall hänger på just denna personen. Under 2017 var det 54% av alla bolag i USA som använde sig utav Influencer Marketing. Motsvarande siffra i Sverige var 32%. Bland dessa tillhör bland annat bolagen Revolve, Kry, GinaTrictot och Uber.


Förenkla livet som företagare

Visste du att 4 av 5 jobb i Sverige skapas av mindre företag?

Det är därför jag tycker att det är viktigt att förenkla för småföretagare så mycket som möjligt och främja företagsklimatet i Sverige. Red Flag är en abonnemangstjänst för småföretagare. För 500 kr/månaden får du hjälp med bokföring, administration och en enkel översikt av bolagets prestation. Smidigt!



bottom of page