top of page
  • Writer's pictureHanna Hedin

Säljträning på jobbet

Idag hade jag en jätterolig och inspirerande dag på kontoret. Det är fortfarande semestertider så för oss Managementkonsulter har alla projekt inte kört i gång ännu varför vi på Ascend satsar extra på utvecklande och viktiga interna aktiviteter så som just t.ex. dagens säljträning.


En förmåga som är väldigt viktig att utveckla genom hela livet är just sin säljförmåga. Dels för att kunna skapa affärer i sitt bolag men det gäller också för all typ av förhandling, både privat, internt och externt.

Jag har märkt att det är väldigt vanligt att juniora eller semi-juniora managementkonsulter har svårt att se sig själva i en säljande roll eller att ens se vikten av att kunna sälj när det främst är ett bolags seniora partners eller ledning som har det ansvaret. Många tycker dessutom att tanken på att sälja känns läskig, krystad och obekväm - "var börjar jag ens?".


På säljutbildningen gick vi i genom frågor som t.ex.:

  • Hur skapar jag behov när kunden inte signalerar det?

  • Hur driver jag dialog när jag inte kan ämnet som det handlar om?

  • Hur driver jag säljdialoger med vänner eller personer som jag inte alls känner?

  • Hur hittar jag min stil som säljare?

Viktiga framgångsfaktorer inom sälj att tänka på när man är ny

Egna tips och reflektioner

  • Tänk inte sälj, tänk "hur kan jag leverera värde till den här personen?". Detta kommer att avdramatisera hela processen och hjälpa dig att skapa förtroende hos din motpart vilket är det absolut viktigaste i en säljprocess.

  • Ta externa lunchmöten regelbundet och våga variera för att utmana och utvecklas! Träffa både dem som har köpmandat idag och dem som får det imorgon.

  • Relationer och sälj är ett maraton, inget 100 meters lopp - agera långsiktigt

  • Säg JA - ta alla luncher och möten du kan även om det inte finns ett konkret behov eller en affärspotential idag - du vet aldrig vem som kommer behöva din hjälp när.

  • Skaffa en coach som passar dig, din säljstil och som du kan bolla högt och lågt med.

  • Sätt din elevator pitch! Kan låta lite klyschigt men öva på att prata om dig och ditt bolags erfarenheter, styrkor och framgångar. Det är lätt att tappa orden när det gäller och vi svenskar kan vara lite dåliga på att berätta vad vi är bra på.

Nu fortsätter kvällen med en hel del skrivande. Det handlar om att positionera hösten väl genom offertarbete, kampanjmaterial och andra satsningar.

Managementkonsult Stockholm
På väg hem från vårt kontor på Blasieholmen

bottom of page