• Hanna Hedin

Så blir du Partner - del 10/10

Så Blir Du Managementkonsult

En serie i 10 delar som beskriver yrket som Managementkonsult och hur man blir en

Vad är en Managementkonsult? se här

Vill du bli en Managementkonsult? se här

Rätt CV och Personligt Brev se här

Så gör du succé på arbetsintervjun se här

Gör du succé på case-intervjun se här

Så sätter du ditt guesstimate (publiceras i december/januari)

Vilket Managementkonsultbolag ska jag välja? (publiceras i december/januari)

Vad tjänar man som Managementkonsult? (publiceras i december/januari)

Exempel på en dag som Managementkonsult (publiceras i december/januari)

Så blir du Partner

Vad gör en managementkonsult framgångsrik på lång sikt?

Över din karriär som konsult kommer din roll och vad du förväntas bidra med ändras mycket.

Som junior ligger ditt ansvar främst i god leverans men ju mer senior du blir desto mer ligger din framgång i förmågan att nå höga försäljningssiffror samt leda och påverka andra.

I det här avsnittet fokuserar jag på vad det krävs för att bli partner på ett bolag inom Professional Services. Partnerskap är att få köpa in sig i bolaget som delägare och är det högsta positionen man kan nå inom privata managementkonsultbolag. Bland börsnoterade managementkonsultbolag är högsta möjliga titel utöver styrelse och VD, Directorship.


För att bli partner finns ofta tydliga krav men det kan också vara en fråga om tajming

För att bli partner på ett managementkonsultbolag behöver du sälja för ett visst belopp per år. Du ska också ha en lång erfarenhet med expertis inom viss bransch eller/och sakkompetens. Partnergruppen träffas någon gång per år och diskuterar kandidater som eventuellt är aktuella för partnerskap. Man ser till partnergruppens helhet och bedömer hur väl kandidaten kompletterar och bidrar till nuvarande partnergrupps helhet. Inom större internationella bolag kan detta vara en fråga om tajming: om du har samma expertis och profil som nuvarande partnergrupp kan en annan lika stark kandidat premieras för att den bidrar med något nytt som saknas och som gör partnergruppen starkare.


För två veckor sedan träffade jag en kvinna (S) på en nätverksträff med Women for Leaders som jag blev så imponerad av att jag bjöd ut henne på lunch. En vecka senare satt vi på Bistro Creme på Blasieholmen, Stockholm. S är en av de relativt få kvinnor som lyckats bli partner på en av utav the Big 4 (Deloitte, EY, KPMG, PwC). Hon satt som partner i över ett decennium och driver idag eget. Hon arbetar också för högre jämställdhet inom Professional Services genom diverse nätverk och lever efter mantrat Pay it Forward. Under lunchen bollade vi varför kvinnor sällan når samma försäljningsvolym som män inom Professional Services, vad som är viktiga framgångsfaktorer när man blir mer senior och bra konkreta tips på hur man utvecklar viktiga förmågor.


Vad som krävs för att nå toppen som managementkonsult Baseras på ett flertal dialoger de senaste åren med partners och directors från olika byråer.


1. Säljförmåga

Hur stora belopp du behöver sälja per år varierar efter konsultbolagets storlek då det förutsätter att du kan belägg ett visst antal konsulter i projekt. I mindre svenska managementkonsultbolag är det inte orimligt att du når säljkravet för partner om du över en längre period säljer för mellan 7-12 MSEK. På de större internationella bolagen som Big 4 är beloppet betydligt högre och varierar mellan 31-45 MSEK. Det motsvarar generellt att du är kundansvarig för 2-3 större program med 5-10 konsulter per varje. Det är svårt att få ihop sin tid och nå säljkravet genom ett större antal, mindre projekt på flera olika kunder.

Långt ifrån alla konsulter kommer någonsin att lyckas nå så höga försäljningsnivåer.

Det är viktigt att bygga grunden redan som junior:

  • Bygg aktivt rätt typ av nätverk

Det är aldrig för tidigt att börja bygga och underhålla ditt nätverk. Ditt nätverk kommer att vara en av dina främsta tillgångar ju mer senior du blir. Det är svårt att vara strategisk när du bygger ditt nätverk: som ung framförallt kan du inte veta vilka människor som kommer hamna i vilka positioner och när. Agera mot alla på ett sätt du själv kan stå för. När du är mer senior och börjar nischa dig mot en viss sektor eller ett visst område som mot CFO eller offentlig sektor är det dock självklart viktigt att böra bygga sitt nätverk i den riktningen också. Ha också ett successionstänk - bygg kontakter även i middle management, inte bara top management.

Tips: lägg in en kalenderpåminnelse att en gång per kvartal skicka ett e-mail till dina kontakter. Bjud på lunch, dela en artikel som är relevant för dem och fråga hur saker och ting går.

  • Övning ger färdighet

Exponera dig mot säljsituationer tidigt och mycket! Berätta för dina chefer att du gärna stöttar och hänger med ut i kundmöten, skriver offert och annat. Du kan ha talang för sälj men det är genom träning du blir duktig. Läs mer om säljträning i mitt tidigare inlägg: Säljträning på Jobbet

  • Rätt mindset

Sätt på dig rätt glasögon! Se problemlösning och förbättringsmöjligheter i allt! Att ha rätt mindset hjälper dig att identifiera säljmöjligheter när du pratar med någon eller sitter ute i projekt. Fråga alltid dig själv: "hur kan jag och mina kollegor hjälpa det här företaget?"

2. Ledarskap

För att bli framgångsrik som konsult på lång sikt behöver du kunna leda och påverka andra människor. Du behöver kunna hantera olika personligheter och bli duktig på stakeholder management. Dels för att framgångsrikt kommunicera kring dina idéer, övertala olika intressenter och växa ditt konsultteam. Du behöver vara en förebild som får med dig andra människor skapar förtroende och också göra andra människor framgångsrika.


3. Expertis/Nische

För att nå hela vägen måste du bli expert inom en sakfunktion (som ex CFO /B2B sälj, supply chain) eller ett branschområde (ex offentlig sektor). Börja dock inte bygga en expertis för tidigt i din karriär utan kanske först efter 5-6 år! Det är viktigt att ha en bra bas med olika erfarenheter. Har du en bred erfarenhet i botten kan du nämligen sälja exakt vad som helst och resonera åtminstone på en hög, övergripande nivå med kund. För att landa de riktigt tunga affärerna har du ditt expertområde. Att ha en generell bas är viktigt för helhetssynen ute hos kund. Målet är att vara den ultimata rådgivaren till kund. Man måste förstå när man kan/bör koppla in viss kollega som är duktig på ett annat område (cross sales). Välj och utveckla expertis inom något du tycker är kul!

Framtidens framgångsrika konsult är den som kan kundens bolag bättre än sitt egna: kan alla lagar, värdedrivare och critical success factors - En föredetta partner på Big 4

Ta kontroll över din personliga utveckling och karriär

Jag är själv väldigt målorienterad som person. Jag gillar att veta vilken spelplan jag verkar på, ha självinsikt nog för att veta hur jag behöver utvecklas för att nå mina mål. Andra föredrar att "ta det lite mer som det kommer". Gör vad som fungerar för dig. Jag tror starkt på att sätta en vision och arbeta med målsättning och principer: vad prioriterar jag i livet? hur skapar jag det liv jag vill ha? Huvudmålet är att det ska inspirera dig, inte ge ångest.

Jag jobbar med min personliga utveckling efter en klassisk 4-stegs modell inom strategi:

  1. Sätt din vision med mål på kort och lång sikt.

  2. Förstå var du befinner dig idag: var i karriärtrappan är du idag, lär känna dig själv, dina styrkor och utvecklingsområden genom att reflektera själv och inhämta feedback från kollegor, kund och närstående

  3. Identifiera gapen: Behöver du kanske bli bättre på sälj? Bli riktigt kunnig inom ett visst område för att skapa förtroende i din roll som rådgivare ute hos kund? Kvantifiera om möjligt!

  4. Bygg en plan framåt för att överbrygga gapen och nå dina mål. Lista de aktiviteter som ex gör dig bättre på sälj eller de böcker du måste läsa för att bli riktigt duktig inom Robotics. Börja med att lista allt du kan komma på och prioritera sedan ned till ett färre antal prioriterade aktiviteter du håller dig till.

OBS. detta är inte något man gör en gång: det är en så kallad iterativ process som förändras och ses över kontinuerligt med ständig reflektion. Mina kortsiktiga mål förändras sällan men de långsiktiga förändras allt eftersom förutsättningar ändras.


Lathund för ditt egna strategiarbete

I mitt tidigare inlägg Lönesamtal - så förbereder du dig i 3 steg delar jag de fyra områden man måste prestera inom och hur ens roll och ansvar förändras från nyutexaminerad från universitetet ända fram till och med delägarskap. Hoppas att det kan inspirera även i det här inlägget och skapa förståelse för vad som krävs och uppskattas per respektive titel.



Om 

Managementkonsult på dagen, investerare på kvällen. Placerad i Stockholm och skriver om privatekonomi, karriär och livsstil.

 

Read More

This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now